تایید و تکذیب رئیس مجلس در خصوص معافیت مالیاتی اعضای هیأت علمی و قضات
3 مارس 2021
بانک مرکزی ۲.۵ میلیون کارتخوان را غیرفعال کرد
7 مارس 2021

پاسخ اداره‌کل حقوقی قوه قضائیه به یک سؤال در خصوص ابطال مصوبه هیئت وزیران مبنی بر معافیت مسکن مهر از پرداخت مالیات توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صادر شد.

متن سؤال مطرح شده و نظریه مشورتی اداره‌کل حقوقی قوه قضائیه به شرح زیر است:‌سؤال – به موجب دادنامه شماره ۸۶ مورخ ۱۳۹۸/۱/۲۷ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه شماره ۳۰۳۶۲/ت/۴۹۱۲۸ هیئت وزیران مبنی بر معافیت مسکن مهر از پرداخت مالیات، ابطال شده است.

در این راستا سرپرست سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه شماره ۲۲/۹۸/۲۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۳/۱۳ موضوع ابطال معافیت را به واحدهای مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

با توجه به ماده ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ آیا ابطال مصوبه هیئت وزیران قابل تسری به پرونده‌های مالیاتی با تاریخ‌ پیش از ابطال مصوبه هم می‌شود؟ آیا می‌توان از اشخاص حقیقی و حقوقی که از معافیت استفاده کرده‌ و دارای حق مکتسبه شده‌اند، مابه‌التفاوت مالیات را اخذ کرد؟

پاسخ – مطابق ماده ۱۳ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲، «اثر ابطال مصوبات از زمان صدور رأی هیئت عمومی است، مگر در مورد مصوبات خلاف شرع یا در مواردی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص هیئت مذکور اثر آن را به زمان تصویب مصوبه مترتب نماید».

نظر به این‌که دادنامه شماره ۸۶ مورخ ۱۳۹۸/۱/۲۷هیئت عمومی دیوان عدالت اداری دایر بر ابطال بند ۲ مصوبه شماره ۳۰۶۵۲/ت ۴۹۱۲۸ مورخ ۱۳۹۲/۲/۱۵ هیئت وزیران موضوع معافیت مسکن مهر از پرداخت هرگونه مالیات دیگری جز مالیات بر ارزش افزوده، به جهت خلاف قانون بودن این مصوبه بوده و حکایتی از عطف به ماسبق شدن ندارد؛ اثر ابطال نسبت به بعد از تاریخ دادنامه است؛ بنابراین تمامی مؤدیانی که پیش از تاریخ صدور رأی فوق‌الذکر از معافیت مالیاتی مصوبه یادشده برخوردار شده‌اند، تکلیفی به پرداخت مابه‌التفاوت مالیات مربوطه نخواهند داشت و سازمان مالیاتی مجاز به مطالبه مابه‌التفاوت مزبور نیست.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع