سازمان امور مالیاتی
مالیات املاک – هشدار مهم به فرارکنندگان مالیات
18 اکتبر 2021
کسری بودجه
اصلاح نظام مالیات کشور
22 اکتبر 2021
وصول مطالبات مالیاتی

کم‌کاری؛ توصیف دیوان محاسبات از عملکرد سال گذشته سازمان مالیاتی

گزارش تفریغ بودجه ۹۹ نشان می دهد، سازمان امور مالیاتی در بسیاری از وظایف خود مانند وصول مطالبات مالیاتی، اجرای مالیات بر دارایی سرمایه و اجرای پایانه فروشگاهی عملکرد قابل قبولی نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی قبل دیوان محاسبات کشور در اقدامی پیش از موعد، گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ را منتشر کرد. هدف از تدوین این گزارش که بر عهده دیوان محاسبات گذاشته شده است. ارزیابی میزان پایبندی دستگاه‌ها به بودجه سال مربوطه است. در این گزارش، نکات بسیار مهمی از عملکرد بودجه‌ای سازمان‌ها و نهادهای مختلف به چشم می‌خورد. سازمان مالیاتی نیز یکی از نهادهایی است که عملکرد آن در خصوص دخل و خرج بودجه‌ای خود در گزارش تفریغ بودجه ۹۹ مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که درآمدهای مالیاتی، یکی از ارکان مهم درآمدهای دولت بوده. که همیشه تأثیرگذاری بسیاری در بهبود وضعیت کسری بودجه داشته است.

وصول مطالبات مالیاتی

برای نمونه، ماه گذشته سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد. که پرداخت حقوق شهریور ماه بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی پرداخت شده است. که این اتفاق از نظر کارشناسان پسندیده و مورد تحسین یاد شد. اما نکته قابل توجه در این امر، علت افزایش درآمدهای دولت بوده که از استقراض از بانک مرکزی جلوگیری کرده است. به عقیده صاحب نظران، آنچه که در شهریور ماه موجب افزایش درآمدهای دولت شده، وصول میزان قابل توجه درآمدهای مالیاتی است. چرا که معمولاً هرساله در ماه مرداد و شهریور بخش خوبی از درآمدهای مالیاتی وصول می‌شود. لذا با همین موضوع می‌توان به اهمیت درآمدهای مالیاتی در اقتصاد کشور پی برد.

کم کاری سازمان مالیاتی در وصول مطالبات

یکی از نکات مهمی که در گزارش تفریغ بودجه به آن پرداخته شده، تعیین تکلیف مطالبات وصول نشده است. مطابق بند (ط) تبصره ۶ قانون بودجه، سازمان امور مالیاتی مکلف بوده است. در سال ۱۳۹۹، نسبت به تعیین تکلیف مطالبات مالیاتی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان سال ۱۳۹۹ اقدام. و حداقل % ۳۰ این مطالبات را وصول و به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند. همچنین بانک‌ها و مؤسسات مالی در صورت عدم رعایت تکالیف فوق پیامدهایی دارد. علاوه بر جریمه‌های مذکور در قانون مالیاتی، مشمول دو درصد جریمه بر اساس حجم سپرده اشخاص نزد بانک در هر سال خواهند شد.

موسسه مشاوره مالیاتی آریا حساب آترینا

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع