صدور گواهی مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی در مراکز استان‌های کشور
7 می 2020
تدابیر پیشنهادی این سازمان برای حمایت از کسب‌و‌کارهای کرونازده را اعلام کرد
7 می 2020
مالیات های مستقیم
مالیات های مستقیم

درآمدهای مالیاتی کشور در بودجه سال‌جاری حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی برخی کسب‌و‌کارها به‌نظر می‌رسد بخش‌های صنفی، تولیدی و… با کاهش تقاضا روبه‌رو شده باشند. از آن طرف محدودیت‌های تجاری سمت عرضه را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. این محدودیت‌ها به‌طور طبیعی در درآمدهای مالیاتی منعکس می‌شود. در این وضعیت سازمان امور مالیاتی برای وصول منابع پیش‌بینی شده در بودجه چه خواهد کرد؟پارسا با اشاره به برآورد اولیه دولت برای درآمدهای مالیاتی گفت برای بودجه سال ۹۹ ابتدا پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی ۱۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که سپس در دولت و مجلس به ۱۷۰ و ۱۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در زمانی که بودجه سال‌جاری در حال تنظیم بود، این عقیده وجود داشت که این اعداد قابل‌تحقق است. اما در حال حاضر و با توجه به اثر کرونا بر اقتصاد از سخنان معاون وزیر اقتصاد این گونه بر می‌آید که هدف تور مالیاتی مؤدیان بزرگ و پرونده‌های بزرگ مالیاتی است.
تمرکز بر مؤدیان بزرگ
پارسا در مورد راهکارهای جبران کسری درآمد مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور به‌دنبال مجموعه راهکارهایی است که بدون فشار به گروه‌های کم‌درآمد و با درآمد متوسط جامعه و بدون ایجاد تنش اجتماعی باشد. او گفت: سازمان امور مالیاتی تلاش دارد با تمرکز بر مؤدیان بزرگ و بخش‌های پردرآمد اصناف کمبودهای به‌وجود آمده را جبران کند. در نتیجه یکی از جهت‌گیری‌های کلی این است که تمرکز سازمان بر ۱۵ تا ۲۰ درصد گروه‌های پردرآمد قرار بگیرد. به گفته معاون وزیر اقتصاد این اقدامات در راستای جهت‌گیری پایه‌های مالیاتی جدید به سوی مالیات بر ثروت، دارایی و سرمایه است. بنابراین سازمان امور مالیاتی به‌دنبال آن است که تور مالیاتی در مناطق برخورداری پهن کند که پیش از این یا سهم اندکی داشته‌اند یا به هر دلیلی مالیات پرداخت نمی‌کرده‌اند.
امیدعلی پارسا همچنین درباره قدم‌هایی که در راستای سیاست‌های جدید برداشته شده است گفت توافق با ۷۰ درصد مؤدیان و تمرکز بیشتر بر روی پرونده‌های بزرگ در اولویت قرار دارد و تحقق این هدف به عدالت نیز نزدیک‌تر است. او یکی از نشانه‌های چنین هدفی را رشد مالیات بر ثروت در سال گذشته عنوان و اظهار کرد: درحالی‌که متوسط رشد درآمدهای مالیاتی ۳۳ بوده، رشد مالیات بر ثروت ۱۲۲ درصد بوده است. البته پارسا تاکید کرد که حجم ریالی مالیات بر ثروت رقم بالایی نیست اما رشد آن نشان می‌دهد هدف سازمان اصلاح و گسترش پایه و نرخ‌های مالیاتی است.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع