تکذیب استیضاح وزیر اقتصاد
تکذیب استیضاح وزیر اقتصاد/شکست رکورد ترانریت کالای خارجی
9 دسامبر 2021
گلایه از عملکرد سازمان امور مالیاتی
گلایه از عملکرد سازمان امور مالیاتی
14 دسامبر 2021
حذف مالیات بر طلا

حذف مالیات طلا قیمت را چقدر کاهش می‌دهد؟

عبادالله محمدولی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش مبنی بر این که حذف مالیات بر اصل قیمت طلا چه تاثیری بر روند قیمت این طلای زرد خواهد گذاشت؛ گفت: حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بر روی بازار طلا تاثیر خواهد گذاشت نه بر روی قیمت آن، در واقع ۹ درصد مالیات که از ارزش کل گرفته می‌شده است شامل ارزش اجرت و مواد اولیه می‌شده است.

رونق بازار طلا

در نهایت باعث می‌شده است که رقم ۹ درصدی را فروشندگان به عنوان ارزش افزوده به رقم نهایی طلا اضافه کنند که قیمت فروش طلا بالاتر می‌رفته است و امروز که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت هر گرم طلا است ارزش افزوده آن را اگر ۱۰ درصد در نظر بگیریم ۱۳۰ هزار تومان می‌شده است و حال اگر این مالیات بر ارزش افزوده تنها بر اجرت گرفته شود رقم مالیات بر ارزش افزوده آن ۱۷ هزار تومان تخمین زده می‌شود و می‌توان گفت در نتیجه حذف مالیات از اصل قیمت طلا بازار ما کمی رونق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:طرح مالیات بر عایدی سرمایه – چگونگی اجرایی مالیات بر سود سکه و مسکن

حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بر بازار اثر خواهد گذاشت

وی در ادامه گفت: بنده روز گذشته اعلام کرده بودم که حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بر بازار اثر خواهد گذاشت و انگیزه مردم برای خرید طلا افزایش پیدا خواهد کرد و این گفته بنده به معنای کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت این فلز زرد نبوده است.

محمد، ولی در ادامه گفت: قیمت نهایی محصول که به دست مشتری می‌رسد کاهش پیدا خواهد کرد؛ قیمت طلا در تمام کشور‌های دنیا از اونس جهانی تبعیت می‌کند و براساس پول ملی هر کشوری محاسبه می‌شود و در بازار ما نیز به دلیل ارزش پایین ریال قیمت این فلز گران بها کمی بالا است، ولی در نهایت حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بر روی قیمت تمام شده این محصول تاثیر مثبت می‌گذارد و ارزش ذاتی طلا سر جای خود باقی می‌ماند و تنها از اجرت مالیات گرفته خواهد شد که در نهایت باعث می‌شود بازار طلا کمی رونق گیرد.

بیشتر بخوانید:معافیت مالیات طلا

ضعیف بودن تقاضای بازار

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش وضعیت تقاضا در حال حاضر در بازار طلا به چه شکل است؛ گفت: با توجه به این که وضعیت اقتصادی جامعه ما ضرورت می‌کند مردم به دنبال تامین کالا‌های اساسی باشند و خرید طلا و ورود به بازار طلا در اولویت پانزدهم تا بیستم باشد.

در نتیجه تقاضا در بازار ما ۷ تا ۸ سالی است که خیلی ضعیف است و این ضعف تا زمانی که فرج و گشایشی در اقتصاد کشور راه بیافتد بر بازار حاکم خواهد بود. تا زمانی که این گشایش رخ ندهد مردم زیاد اقبالی به خرید زر و زیور ندارند و اگر به بازار ما ورود می‌کنند برای گرفتن سود از نوسانات و اخذ ارزش افزوده است.
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد، به اطلاع کلیه خریداران و فروشندگان ارز می رساند طبق قانون مالیات های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات تعیین شده هستند.

بیشتر بخوانید:مالیات طلافروشان در قانون جدید مالیات افزوده

در صورت عدم ثبت نام به موقع مشمول مجازات میشوید

سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای مقررات ماده ۱۶۳ قانون مالیات های مستقیم، با اعلام بانک‌مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام می‌کند.اشخاص مذکور مکلف اند با مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. در صورت عدم ثبت نام به موقع و پرداخت مالیات در نظام مالیاتی، علاوه بر شمول مالیات و جرائم غیر قابل بخشش که از طریق عملیات اجرایی وصول خواهد شد. مشمول مجازات های مقرر در ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم از جمله مجازات های درجه شش محکوم خواهند شد.

ariahesabatrina.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع