افزایش درآمدهای مالیاتی راه حل رفع کسری بودجه!
8 مارس 2021
رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی عملکرد ۱۳۹۸
13 مارس 2021

کانون کارگردانان و انجمن تهیه‌کننده-کارگردانان سینما، به طرح مالیاتی مجلس درباره هنرمندان اعتراض کردند. در پی تصویب قانون اجرای معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری، تنها تا درآمد سالانه ۲۰۰ میلیون تومان در مجلس شورای اسلامی، دو صنف سینمایی به این مسئله اعتراض و تاکید کردند همه هنرمندان سینما، سلبریتی با درآمد کلان نیستند.

در متن اعتراضی کانون کارگردانان و انجمن تهیه‌کننده-کارگردانان سینمای ایران آمده است: «نمایندگان محترم مجلس، آن‌چه در روز پنجم اسفند در صحن علنی مجلس و در قالب اصلاح موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان اتفاق افتاد، در شکل اجرایی‌اش و در تقابل با تمامی جامعه سینمایی، متاسفانه می‌تواند مصداق «لااله» بدون «الاالله» باشد!

بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم حاصل سالیان دراز مشاوره و همراهی و همکاری مسئولان امور مالیاتی و نمایندگان مطلع صنوف مختلف و متفاوت هنرمندان است. بیش از ۲ دهه است که کارگروه‌های خبره صنفی در امور مالیاتی و هیات‌های حل اختلاف ۲ جانبه، به اصلاح و پالوده کردن اجزاء این رابطه و وظیفه ملی همت گمارده‌اند.

قانون مصوب نمایندگان محترم مجلس بر خلاف آن‌چه که در هیاهوی خبری گفته شد، متاسفانه تصمیمی نیست که تنها یک گروه خاص با تعریفی مبهم و بدون هویت مشخص تحت عنوان «سلبریتی» را در برگیرد؛ بلکه شامل همه خانواده بزرگ هنرمندان سینما، تئاتر، موسیقی، نویسندگان و مترجمان و دیگر هنرها می‌شود که اکثریت‌شان، تلاش‌گران گمنامی هستند که تحت فشار اقتصادی ناشی از نبود عرصه شغلی مناسب و یا بیکاری درازمدت که گاه به چند سال می‌رسد، در مجموع و به طور میانگین به درآمدی ناچیز جهت اداره زندگی خود و خانواده‌شان بسنده می‌کنند. طبعاً اگر کارگردان، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس، بازیگر و یا هر کدام از عوامل مشغول در این عرصه، بعد از چندسال بیکاری و درآمد صفر، بخت این را داشته باشد که به پیشنهاد کاری جدیدی فراخوانده شود، با تغییراتی که در این قانون صورت پذیرفته، بدون توجه به سرشکن شدن مبلغی که دریافت می‌کند به سال‌های بیکاری قبلی، موردی را به ناگاه مشمول مالیاتی غیر عادلانه خواهد کرد.

مضاف بر آن‌که بر خلاف شایعه کذبی که گروهی فراگیر کرده‌اند، تاکنون نیز تمامی دست‌اندرکاران هنر و فرهنگ، فراتر از یک رقم مشخص سالانه، الزام به پرداخت مالیات داشته و دارند. نادیده‌انگاری یک‌باره این مناسبات قوام یافته بین تمامی اهل هنر و طبعاً اجرای آن می‌تواند این باقیمانده الفت اهل هنر و فرهنگ را در همراهی با دولت، و نیز نظام قانون‌گذاری کشور، در خطر جدی قرار دهد؛ آن‌هم در این شرایط ناگوار که فشارهای همه جانبه اقتصادی روزگار تلخی را برای مردمان ما رقم زده است و علاوه برآن ما اهالی هنر همچنان با عوارض تعطیلی و بیکاری دوران کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به حتم اذعان خواهند فرمود که افزایش امید، شادی و تزریق شوق به زندگی در آحاد مردم، وظیفه بزرگی است که بر دوش همه جامعه هنری است و این گونه اقدامات شتابزده بی شک می‌تواند این مسئولیت و حس همراهی بزرگ را دچار خدشه و آسیب جدی گرداند. ما خواستار بازنگری، بررسی مجدد و واکاوی دقیق و درست مسئله مالیات اهالی هنر هستیم.» نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پنجم اسفند، در یک جلسه علنی و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ١۴٠٠ در بخش درآمدی بند الحاقی ۳ تبصره ۶، ماده واحده‌ای را به تصویب رساندند که براساس آن­، معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری از قبیل بازیگری موضوع بند(ل) ماد(۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفاً تا سقف دو میلیارد ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن، حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات می‌شود.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع