معافیت مالیاتی برای حقوق بگیران تاسقف ۵ میلیون تومان
9 فوریه 2021
اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تحویل داده شد
15 فوریه 2021

کلیات بودجه ۱۴۰۰ هفته گذشته در صحن علنی مجلس رد و برای اصلاح به دولت عودت داده شد. سخنان محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در صحن علنی دفاع از بودجه ۱۴۰۰ در حالی که امسال، سومین سال فرمان اصلاح ساختاری بودجه است، حاوی نکات قابل تأملی است.

وی در ابتدای سخنانش افزایش سقف بودجه در کمیسیون تلفیق را مورد حمله قرار داد و گفت: «منابع عمومی دولت در سال آینده ۸۴۱ هزار میلیارد تومان (مندرج در لایحه دولت) بود اما این رقم (در کمیسیون تلفیق) به ۱,۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ۴۷ درصد رشد داشته است. سوال ملت ایران این است که اگر انتقادی به این رقم و رشد زیاد این منابع وجود داشته چرا نمایندگان آن را اصلاح نکردند و این رقم را افزایش دادند. مگر گفتید که باید اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شود؟!».

این اظهار محمد باقر نوبخت در حالی است که وی بخوبی می‌داند علت افزایش سقف بودجه، نه ناشی از ایجاد مصارف جدید بلکه ناشی از شفاف کردن هزینه‌های مندرج در تبصره‌های لایحه دولت بوده است. یعنی کمیسیون تلفیق صرفاً برخی از مصارفی که سازمان برنامه و بودجه به جای درج در جداول، در تبصره‌ها گنجانده بود را از تبصره‌ها حذف و به جداول بودجه منتقل کرد.

دولت در بند (و) تبصره (۲) لایحه بودجه مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان را برای رد دیون خود پیش بینی کرده بود اما آن‌را در جداول نیاورده بود؛ به همین دلیل نیز در سرجمع منابع بودجه این رقم نیامده بود. علاوه بر این، ۳۰ هزار میلیارد تومان که در تبصره ۵ لایحه بودجه تحت عنوان اسناد تسویه پیش بینی شده بود، از داخل تبصره به جداول منتقل شد.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع