تعیین سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان
2 دسامبر 2020
تلاش در راه برقراری نظام عادلانه مالیاتی یک جهاد بزرگ است
8 دسامبر 2020

اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.

سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۱۳ آذر ۱۳۵۰؛ ۷۵ کامپیوتر در سراسر ایران اولین سمینار بررسی مسائل «کامپیوتر» به ریاست آقای دکتر باهری، معاون وزارت دربار در کاخ سازمان برنامه گشایش یافت. آقای دکتر کاظم‌زاده، وزیر علوم و آموزش عالی پیرامون اهمیت استفاده از «کامپیوتر» در ایران مطالبی ایراد کرد. سپس آقای دکتر شاهپور راسخ، معاون سازمان برنامه و سرپرست مرکز آمار ایران ضمن اشاره به نقش «کامپیوتر» در ایران گفت: بیش از ۷۵ کامپیوتر در سراسر ایران مورد استفاده قرار گرفته و پیش‌بینی کرد که با توجه به توسعه اقتصادی استفاده از کامپیوتر طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

کنفرانس بین‌المللی کار در تهران افتتاح شد هفتمین کنفرانس بین‌المللی کار ساعت ۱۰ بامداد امروز با شرکت نوزده کشور آسیایی و چهار کشور موسس فرانسه، شوروی، آمریکا و انگلستان در تالار مرکز تحقیقت وزارت کار افتتاح شد. آقای علم وزیر دربار شاهنشاهی متن پیام شاهنشاه آریامهر را به هفتمین کنفرانس بین‌المللی کار قرائت کرد پس از قرائت پیام شاهنشاه، آقای هویدا نخست‌ویر پیرامون اهمیت کنفرانس بین‌المللی کار و سهم ایران در این تلاش جهانی مطالبی بیان داشت.

۱۳ آذر ۱۳۷۰؛ جمعیت کشور به ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید براساس نتایج مقدماتی طرح آمارگیری جاری جمعیت سال ۱۳۷۰، جمعیت کشور در این سال به ۵۷ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۲۰۴ نفر رسیده است. از این جمعیت ۳۲ میلیون و ۶۹۰ هزار نفر در مناطق شهری و ۲۴ میلیون و ۷۸۷ هزار نفر در مناطق روستایی سکونت داشته و ۳۲۱ هزار و ۱۲۹ نفر غیرساکن بوده‌اند. میزان شهرنشینی از ۳/۵۴ درصد به ۶/۵۶ درصد رسیده است. براساس این گزارش بالاترین نرخ رشد سالانه جمعیت در بین استان‌های کشور مربوط به استان بوشهر با ۱۳/۶ درصد است.

جمعیت استان تهران نیز از ۷/۸ میلیون نفر به ۴/۱۰ میلیون نفر رسید. میزان بیکاری جمعیت ده ساله و بیشتر نسبت به کل جمعیت از ۷/۳ درصد به ۹/۲ درصد تنزل یافته است. متوسط تعداد افراد خانوار از ۱۱/۵ به ۲۱/۵ نفر رسیده است. ۲۶۰ میلیون دلار بدهی آمریکا از طریق دیوان داوری لاهه تسلیم مقام‌های ایرانی شد وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که چکی به مبلغ ۲۶۰ میلیون دلار بابت بخشی از غرامت توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا از طریق دیوان داوری لاهه تسلیم مقام‌های ایرانی کرده است.

دولت آمریکا در سال ۱۹۷۹ همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از تحویل مقادیر معتنابهی تجهیزات خریداری شده به ایران خودداری کرد و این اموال را در توقیف خود نگه داشت؛ به‌گونه‌ای‌که خسارت عمده‌ای به بخشی از این دارایی‌ها وارد شده است. اگرچه واشنگتن هنوز ارزش قطعی دارایی‌های توقیف‌شده ایران را در آمریکا اعلام نمی‌کند، ولی برخی گزارش‌های منابع مطبوعاتی در آمریکا از رقمی حدود ۴ میلیارد دلار تجهیزات تحویل‌داده نشده و ۵ میلیارد دلار خسارت وارده به دارایی‌های متعلق به ایران در آمریکا یاد می‌کند. اعلام آمادگی استرالیا برای همکاری در صنایع فولاد و توسعه معادن وزیر معادن و فلزات در آستانه سفر به استرالیا همکاری‌های معدنی و فلزی کشورمان را به استرالیا با آقای رالف اوانز، مدیرعامل کمیسیون تجارت آن کشور بررسی کرد.

وی با اشاره به افزایش تولید فولاد در کشور و فعالیت برای رشد صنعتی از آموزش نیروی متخصص، تاسیس یک دانشگاه بزرگ و سرمایه‌گذاری مشترک یا مستقیم در جیره قشم،‌به‌عنوان زمینه‌های بالقوه همکاری دو کشور دانست. وی سپس همکاری‌های این وزارتخانه را برای ایجاد کارخانه‌های بزرگ صنعتی با کشورهای دیگر، ازجمله «کوبه استیل» ژاپن برای تولید ۴ میلیون تن آهن اسفنجی در قشم، توافق برای همکاری با «زیمنس آلمان» برای تولید ۱۴۰۰ مگاوات برق در قشم و ایجاد یک کارخانه ۲۵۰۰ تنی آلومینیوم‌سازی در بندرعباس با شرکت دبی اشاره و پیش‌بینی کرد جزیره قشم با داشتن موقعیت حساس جغرافیایی، وفور منابع انرژی و نیروی انسانی ارزان و مساحتی به وسعت ۷ برابر نسبت به بحرین در آینده بزرگ‌ترین بنادر آزاد جهان خواهد شد.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع