? مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟
7 جولای 2020
بدهی میلیاری مالیاتی مربیان خارجی به اداره مالیات
7 جولای 2020
تبصره ۲ ماده ۸ آیین نامه

از مهلتی که رئیس کل سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته ۸ روز گذشته و خبری از اعلام اسامی دستگاه ها نیست و همچنان بعد از ۴ سال فرصت سوزی، نظام مالیاتی با مشکلات عدیده داخلی و بیرونی روبرو است.
براین اساس مستندات و نامه نگاری جدید پارسا آنهم به صورت محرمانه نشان می دهد که برنامه ای برای رسانه ای شدن دستگاه هایی که باید برای منافع کشور نقش ایفا کنند وجود ندارد.
در این راستا اطلاعات کسب شده حکایت از مکاتبه با معاون وزیر ورزش برای دریافت اطلاعات قراردادهای ورزشکاران دارد.
مضمون نامه شماره ۶۸۶۱۱ مورخ ۹ تیرماه ۹۹ نشان می دهد که پیشتر در تیرماه ۹۸ نامه ای با همین محتوا به وزارت ورزش ارسال شده و پاسخی دریافت نشده است. در این مکاتبه رئیس کل سازمان امور مالیاتی خواسته تا ظرف مدت ۱۵ روز نسبت به اجرای تعهدات این وزارتخانه اقدام شود. همچنین گوشزد شده در صورتی که به دلیل در اختیار قرار ندادن تمام یا بخشی از اطلاعات، خسارت یا زیانی متوجه دولت شود به استناد قانون مالیاتهای مستقیم و مواد آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (۵) ماده قانونی مذکور متخلف یا متخلفین علاوه بر مجازات های مقرر در قانون، مسئول جبران خسارت وارده به دولت خواهند بود.
معلوم نیست تا چه میزان می توان به نتیجه این نامه نگاری های امیدوار بود و می توان روی آن حساب باز کرد.
در حالی که کشور ما برای جدا شدن از درآمدهای نفتی و اتکا به درآمدهای مالیاتی محتاج داشتن دیتا و اطلاعات است بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، هزینه های خود را با این نوع درآمدها تامین می کنند و تمامی قراردادها و روابط مالی و پولی شفاف است و در صورتی که خلاف آن ثابت شود از بالاترین مقام مسئول دولتی تا کارمند، بازیگر و ورزشکار برخورد قاطع قانونی صورت می گیرد.
مثلا اینکه اتحادیه فوتبال اروپا سال‌هاست بر شفاف‌سازی مالی باشگاه‌ها و حتی رعایت بازی جوانمردانه مالی تاکید دارد. یوفا به باشگاه‌ها دستور اکید داده که اگر منابع مالی و درآمدی‌تان شفاف نباشد، با محرومیت‌های سنگینی مواجه می‌شوند.

این موضوع از طریق وزیر امور اقتصادی و دارایی، در دولت مطرح و به دلیل جوانب مختلف آن، به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارجاع شد و پس از آن رئیس جمهور در نامه‌ای به فرهاد دژپسند، از مصوبه سران سه قوه در همین زمینه خبر داد.

در همین راستا، ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمامی شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع شده و سازمان امور مالیاتی متعرض حساب‌های سنوات گذشته آنها نخواهد شد لذا این شرکت‌ها فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت.

این شرکت‌ها موظف شده اند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند و وزارت اقتصاد نیز موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار خود را هر ۳ ماه یک بار به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کند.

در همین رابطه، یازدهم تیر ماه، امیدعلی پارسال رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای به ادارات مالیاتی موضوع مصوبات پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: به پیوست تصویر نامه شماره ۲۸۷۱۲ مورخ ۹۹/۳/۲۱ رئیس جمهور محترم عنوان وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، متضمن ابلاغ حکم بند ۲ مصوبات پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۹۹/۳/۳ که به تأیید مقام معظم رهبری مده العالم رسیده است و مقرر می‌دارد: به منظور تعمیق بازار سرمایه، تشویق شرکت‌ها به عرضه سهام در بورس و افزایش شفافیت مالیاتی، در مورد شرکت‌هایی که با ارائه صورت‌های مالی و پرداخت مالیات متعلقه، در سال ۱۳۹۹ وارد بازار بورس شوند، سازمان امور مالیاتی کشور پس از پذیرش آن‌ها در بازار بورس، متعرض حساب‌های سنوات گذشته آن‌ها نخواهد شد. این شرکت‌ها موظف اند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار را هر سه ماه یک بار، به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه نماید. جهت اجرا ارسال می‌شود.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع