شرکت های تولیدی و افزایش سودآوری انها با اعمال معافیت مالیاتی ۵ درصدی
29 دسامبر 2021
فعالان گردشگری
فعالان گردشگری شامل معافیت مالیات بر ارزش افزوده میشوند
11 ژانویه 2022

اخذ مالیات از مودیان

مبادرت به تعیین درآمد مشمول مالیات

اخذ مالیات از مودیان،براساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی دادستان انتظامی امور مالیاتی برخی ماموران مالیاتی، بدون توجه به اسناد، مدارک و اطلاعات ارائه شده از سوی مودی و حجم فعالیتهای وی، با اعمال ضرایب نامتناسب مبادرت به تعیین درآمد مشمول مالیات نموده‌اند. در ادامه در خصوص تخلفات مامورین مالیاتی در اخذ مالیات از مودیان کامل توضیح داده ایم.

به گزارش تحریریه، چندی پیش نامه‌ای از سوی حسابرس کل هیئت دوازدهم امور اقتصاد و زیربنایی دیوان محاسبات کشور برای رئیس سازمان امور مالیاتی ارسال شده بود که نشان می‌داد مدیر کل امور مالیاتی غرب تهران در خصوص قطعیت بدون رسیدگی ۲۳۶۹ اظهارنامه ابزاری مالیات برعملکرد ۱۳۹۷ مودیان مالیاتی در منبع اشخاص حقوقی، مرتکب تخلف شده است.

بیشتر بخوانید:نحوه محاسبات مالیاتی باید با کمک مجلس و دولت اصلاح شود

حواشی تازه از دریافت مالیات چند برابری از برخی مودیان!/عدم رعایت قانون توسط برخی ماموران سازمان امور مالیاتی

بیشتر بخوانید:اخذ مالیات از تراکنش بانکی

تعیین و جبران ضرر و زیان وارده به دولت

در ادامه نامه از داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی خواسته شده بود، با عنایت به بررسی موضوع در دادسرای دیوان محاسبات کشور و گذشت بیش از ۹ ماه مکاتبه اولیه، دستور اقدامات مربوط مبنی بر تعیین و جبران ضرر و زیان وارده به دولت، در اجرای مفاد بند (۲) ماده (۲۷۰) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی را صادر کند.

حال و پس از گذشت مدتی از زمان ارسال این نامه، نامه دیگری از سوی دادستان انتظامی مالیاتی در خصوص تخلفات صورت گرفته از سوی برخی ماموران مالیاتی به سرپرست امورمالیاتی شهر و استان تهران و مدیران کل امورمالیاتی ارسال شده است.

در این نامه آماده است که همانگونه که آگاهی دارید مستفاد از ماده ۲۳۷ قانون مالیات‌های مستقیم، برگ تشخیص مالیات باید بر اساس مأخذ صحیح و متکی بر دلایل و اطلاعات کافی تنظیم گردد. امضاء کنندگان برگ تشخیص مسئول مندرجات برگ تشخیص و نظریه خود از هر جهت خواهند بود.

بیشتر بخوانید:وصول مطالبات مالیاتی و دیوان محاسبات از عملکرد سال گذشته

تعیین درآمد مشمول مالیات از درآمد واقعی مودی

بررسی‌های بعمل آمده توسط این دادستانی، حاکی از آن است که برخی ماموران مالیاتی، بدون توجه به اسناد، مدارک و اطلاعات ارائه شده از سوی مودی و حجم فعالیت های وی و عدم رعایت قوانین، مقررات، دستور العمل‌ها و بخشنامه‌های صادره و با اعمال ضرایب نامتناسب با فعالیت مودی و یا از طریق برآورد ماحد فروش یا ارائه خدمات، مبادرت به رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات می‌نمایند که بسیار بیشتر از درآمد واقعی مودی می‌باشد.

میزان بالای تعدیلات صورت گرفته توسط روسای محترم امور مالیاتی در اجرای مفاد ماده ۲۳۸ قانون مذکور و هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی، نشان از کیفیت پایین رسیدگی های اولیه در واحدهای مالیاتی و یا تعمد در تعیین ارقام بالای مالیائی دارد.

بیشتر بخوانید:مبارزه با قمار و فرار مالیاتی-اخبار روزهای اخیر درباره دستگاه های

فراوانی این موضوع، ضمن افزایش اعتراضات به عمل آمده از طرف مودیان مالیاتی و طرح پرونده در مراحل مختلف دادرسی مالیاتی و مالا افزایش هزینه‌های وصول مالیات، می‌تواند از یک سو منجر به نارضایتی و فصای بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به عملکرد سازمان متبوع و ادارات کل امور مالیاتی و بعضا زمینه‌های ارتکاب به تخلف و فساد اداری از سوی کارکنان امور مالیاتی شده و از سوی دیگر موجبات ورود مقامات قضایی و سایر مراجع نظارتی برون سازمانی را از حیث تعدی به حقوق شهروندی و عدم رعایت حقوق عامه فراهم نماید.

محکوم شدن ماموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی

لازم به یاد آوری است، مطابق ماده ۲۷۰ قانون مالیات‌های مستقیم در صورتی که بعد از تشخیص مالیات و غیر قابل اعتراض بودن آن معلوم شود ماموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور عضو هیات حل اختلاف مالیاتی از روی تعمد یا مسامحه بدون توجه به اسناد و مدارک مودی و بدون تحقیقات کافی درآمد مودی را کمتر یا بیشتر از میزان واقعی تشخیص داده‌اند.

علاوه برجبران خسارت وارده، متخلف حداقل سه ماه و حداکثر پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.

علی ایحال ضمن نظارت دقیق و مستمر بر نحوه عملکرد ادارات امورمالیاتی تابعه، خواهشمند است دستور فرمائید مراتب را به نحو مقتضی به منظور رعایت مفاد این نامه به کلیه کارکنان مالیاتی ابلاغ نمایند.

بدیهی است درصورت مشاهده هرگونه تخطی از مقررات فوق. متخلفین از سوی دادستانی انتظامی مالباتی مورد تعقیب انتظامی قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:وصول مالیات باید با رضایت و خرسندی مودی همراه باشد

ariahesabatrina.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع