پایان تیرماه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی و املاک اجاری است
12 جولای 2021
چک لیستی که در نوشتن صورت معاملات فصلی باید رعایت کنید!
17 جولای 2021

در این مقاله، به صورت جداگانه به نحوه اخذ و آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۰  (که مرتبط با سال مالی ۹۹ است) برای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌پردازیم.

نحوه اخذ اظهارنامه مالیاتی ۹۹ در سال ۱۴۰۰

اظهارنامه مالیاتی بیانگر فعالیت یا عدم فعالیت شما نیز هست. در واقع مجموعه شما چه فعال بوده باشد چه غیرفعال باید اظهارنامه خود را در مهلت تعیین‌شده تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نماید. تمامی اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری در هنگام تاسیس باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند تا از این طریق به امور مالیاتی آنها رسیدگی شود و مورد حمایت قانون تجارت ایران قرار گیرند.

بنابراین اگر شما مجموعه‌ای تازه‌تاسیس هستید و در ماه‌های اول آغاز به کار خود فعالیتی نداشته‌اید، باز هم باید برای اخذ اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید و عدم فعالیت خود را اعلام نمایید. تنها از این طریق است که می‌توانید جلوی جریمه شدن مالیاتی خود را بگیرید. گفتنی است که این موضوع در مورد اشخاص حقیقی مشمول مالیات نظیر کسبه و تجار نیز صادق است.

به طور کلی، اظهارنامه نوعی کارنامه مالی است که تاجران و شرکت‌های تجاری باید همه‌ساله برای تکمیل و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایند و مالیات محاسبه‌شده خود را به طور کامل پرداخت کنند. این اظهارنامه در گذشته به صورت کاغذی تنظیم و تسلیم می‌شد، ولی تکمیل و ارسال آن در حال حاضر به صورت آنلاین است. برای دریافت مشاوره‌ی تلفنی رایگان می‌توانید با شماره 43498 تماس بگیرید تا کارشناسان آسان‌ثبت راهنمایی‌های لازم را در این زمینه به شما ارائه دهند.

اظهارنامه مالیاتی ۹۹ اشخاص حقیقی

طبق قانون تجارت ایران، بازرگانان و تجاری که به صورت فردی عمل می‌کنند نیز باید تشکیل پرونده دارایی دهند و تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور فعالیت نمایند. آنها باید در هر سال مالی کلیه عملکردها و فعالیت‌های خود را به اداره دارایی ارسال کنند و اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را برای این منظور تنظیم نمایند. از آنجایی که شروع عملکرد اشخاص حقیقی از اول فروردین تا پایان اسفند در نظر گرفته می‌شود، اظهارنامه مالیاتی 99 اشخاص حقیقی دربردارنده کارنامه مالی آنها در این بازۀ زمانی یک‌ساله خواهد بود.

گفتنی است که اشخاص حقیقی تا سه ماه بعد از پایان یافتن سال مالی خود یعنی پایان خرداد ماه 1400 فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی 99 خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. امسال بنا به درخواست اتاق اصناف ایران و با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا این تاریخ تا پانزدهم تیرماه تمدید شد. یادآوری این نکته ضروری است که اشخاص حقیقی همانند اشخاص حقوقی نیازمند دریافت دفاتر تجاری و پلمپ آنها هستند.

اظهارنامه مالیاتی 99 اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی موظف‌اند تمامی فعالیت‌های تجاری خود را در دفاتر دارایی وارد نمایند و برای پلمپ آنها در موعد مقرر اقدام کنند. این فعالیت‌ها شامل تمامی فاکتورهای رسمی، قراردادها، حقوق کارکنان و کلیه سودها و زیان‌های مجموعه می‌شود. اظهارنامه مالیاتی نیز دربردارنده تمامی این فعالیت‌ها و عملکردها است و به طور مستقیم به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

سال مالی شرکت‌ها طبق اساسنامه آنها مشخص می‌شود. با این حال، این بازه زمانی معمولاً منطبق بر تاریخ رسمی کشور است و از یکم فروردین آغاز می‌شود و در بیست و نهم اسفند خاتمه می‌یابد. اشخاص حقوقی تا چهار ماه بعد از این تاریخ یعنی پایان تیر ماه 1400 فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی 99 خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نمایند. گفتنی است که اگر سال مالی شرکت‌ها با این تاریخ همخوانی نداشته باشد، سال مالیاتی خود آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۱۴۰۰

اظهارنامه مالیاتی باید طی یک سال مالی تنظیم شود و در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال گردد. گفتنی است که با اتمام این مهلت قانونی اگر اقدامی در این زمینه صورت نگرفته باشد، اشخاص مشمول جریمه‌ای سنگین خواهند شد. تمامی اشخاص حقیقی باید تا پایان خرداد ماه هر سال و تمامی اشخاص حقوقی باید تا پایان تیر ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند. این فرصت برای اشخاص حقیقی در سال 1400 به دلیل شیوع ویروس کرونا یک ماه و نیم تمدید شد. در نتیجه، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 99 در سال 1400 برای اشخاص حقیقی 15 مرداد و آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی 99 در سال 1400 برای اشخاص حقوقی 31 تیر است.

چگونگی اخذ اظهارنامه مالیاتی ۹۹ در سال ۱۴۰۰

عملکرد یک سال مالی اشخاص حقوقی و حقیقی ابتدا در دفاتر پلمپ وارد می‌شوند و سپس با فرا رسیدن اسفند ماه اظهارنامه‌ای مبنی بر عملکرد کلی آنها تهیه می‌شود که باید در سامانه اظهارنامه مالیاتی آپلود شود. برخی شخصاً برای تنظیم اظهارنامه اقدام می‌کنند و برخی انجام این کار را به موسسات حقوقی می‌سپارند. کارشناسان حقوقی این موسسه‌ها با گرفتن دفاتر پلمپ به بررسی عملکرد آنها در یک سال گذشته می‌پردازند و میزان سود و زیان مجموعه‌ها را بر اساس فاکتورها، قراردادها و حقوق کارمندان به طور دقیق روشن می‌نمایند. سپس همه این موارد را در قالب اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌کنند.

نکته بسیار مهمی که در زمینه اخذ اظهارنامه مالیاتی ۹۹ وجود دارد این است که تنظیم آن باید با دقت بسیار فراوانی انجام گیرد. وجود هر نوع اشکال یا مغایرت با اسناد طبق قانون فرار مالیاتی محسوب می‌شود و جریمه‌های سنگینی در پی دارد. این موضوع برای شرکت‌های تجاری بسیار حساس‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود اخذ اظهارنامه مالیاتی ۹۹ اشخاص حقوقی را به موسسات ثبتی مجاز بسپارید تا با خیال آسوده تمام مراحل کار را به صورت دقیق و کامل انجام دهند. گفتنی است که این موسسات موظف‌اند کار شما را بدون هیچ اشکالی در زمان مقرر به پایان برسانند و مسئولیت هر اشکالی را که در این فرایند قانونی به وجود بیاید به طور کامل بر عهده بگیرند.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع