آرایش مو و رسوایی مالیاتی ترامپ!
29 سپتامبر 2020
معافیت مالیاتی و بازنشستگی برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر واقعیت دارد؟
30 سپتامبر 2020

درحالی که در فصل بهار سال ۹۸، درآمدهای مالیاتی ۳/ ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است اما این درآمد در سه ماهه نخست امسال به بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی بیش از دو برابر شده است.

سهم مالیات بهار در بودجه کشور درحالی محقق شده است که پیش‌بینی می‌شد با شیوع ویروس کرونا به دلیل به تعطیلی کشاندن بسیاری از کسب‌وکارها، درآمدهای مالیاتی کاهش پیدا کند.

حتی امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در مصاحبه‌ای اذعان کرده بود به دلیل شیوع ویروس کرونا، احتمالا ۴۰ هزارمیلیارد تومان درآمد مالیاتی مصوب‌شده تحقق پیدا نکند. حتی پیش از ورود کرونا نیز محمد حسینی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه کشور تحقق میزان مالیاتی امسال ( ۱۹۵هزارمیلیارد تومان) را غیرممکن تلقی کرده بود.

اما چرا در حالت رکود و شیوع کرونا درآمدهایی مالیاتی کمتر که نشده هیچ، دو برابر هم شده است؟ غلامرضا سلامی، کارشناس امورمالیاتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: امسال بسیاری از بنگاه‌ها به علت رکود توان پرداخت مالیات نداشتند، درآمد مالیاتی بخش گمرکات هم کاهش داشته چون واردات کمتر شده است. منتها بخشی از فرارهای مالیاتی پیشین با کمک تراکنش‌های بانکی‌ شناسایی شده و این درآمدها درحال وصول هستند.

فرار مالیاتی ما همیشه زیاد بوده است اما شناخت آن تاکنون سخت بود. درحال حاضر با توجه به دستوری که سازمان مالیات برای دسترسی به اطلاعات بانکی دارد، می‌تواند فرارهای مالیاتی را کشف کند. مالیات‌ستانی به مدد بانک‌ها اخیرا هادی خانی، معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مصاحبه با صدا وسیما گفته که برخی بانک‌ها از جمله بانک انصار، بانک حکمت ایرانیان و بانک قوامین (که پس از ادغام با بانک سپه از این به بعد بانک سپه نامیده می‌شوند)، اطلاعات لازم را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌دهند و تهدید کرده که اگر اطلاعات ارائه نشود، علیه متخلفان اقدام قضائی خواهد کرد. با این حال سلامی در این باره می‌گوید: بانک‌ها موجب شدند ارقام درشتی از بسیاری از افراد که تراکنش‌های بالا داشتند، زنده شود اما عکس‌العمل مشتریان موجب شد گاهی بانک‌ها کمی طفره بروند ولی تا به اینجا اکثرا تبعیت کرده‌اند. این قانون پیش از این تصویب شده و اعمال می‌شد اما مردم آن را جدی نمی‌گرفتند در این فاصله دولت از فرصت استفاده و درآمد زیادی کسب کرد.

از برخی به ناحق مالیات می‌گیرند! به گفته این کارشناس قبلا با چک‌های در وجه حامل معاملات زیادی صورت می‌گرفت که سازمان مالیاتی توان کشف آن را نداشت مثل خرید و فروش میلیاردی آهن. سلامی ادامه می‌دهد: افرادی که قبلا مالیات نداده بودند یا از طریق کتمان درآمد، مالیات کمتری داده بودند، اکنون نمی‌توانند حساب بانکی‌شان را از دید سازمان پنهان کنند. سیستم سازمان مالیات نقدی است. به این صورت که کم‌اظهاری مثلا سه سال پیش هم جزو امسال محسوب می‌شود. پس اگر گردش چندمیلیاردی در حساب کسی مثلا در سال ۹۴ دیده شود الان به حساب او منظور می‌گردد.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع