ماده ۱ از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ( مصوب ۲۱/ ۷/ ۱۳۹۸ )
22 فوریه 2020
دستورالعمل جدید رسیدگی مالیاتی به تراکنش های بانکی در اریا حساب اترینا
22 فوریه 2020

معافیت مالیاتی در مناطق آزاد

✍محسن کرمانی ؛

? مناطق آزاد همواره جزو مکان‌هایی است که سیاستمداران از آن به‌عنوان کمک‌کننده اقتصاد کشور یاد می‌کنند و مدعای آنها این است که اقتصاد کشور رابطه مستقیمی با حجم صادرات و واردات در این مناطق دارد. اما همواره بحث درباره نحوه قوانین و مدیریت آن که به چه شکل باشد، سوال‌برانگیز بوده است.

◾یکی از این موارد پرچالش، موضوع معافیت‌های مالیاتی در این مناطق است. از آغاز تدوین و تصویب قانون‌های مربوط به چگونگی مالیات مناطق آزاد در سال ۷۲، با اتکا به ماده ۱۳ قانون مربوط به مناطق آزاد، تمام اشخاص حقوقی و افراد حقیقی که در این مناطق به فعالیت‌های اقتصادی مشغول هستند، از تاریخ مندرج در مجوز بهره‌‌برداری آنها تا ۲۰ سال پس از آن از معافیت مالیاتی برخوردارند. همچنین قابل ذکر است که این مناطق از مالیات ارزش افزوده نیز معاف هستند.

◾بسیاری معتقدند این مشی و روش باعث شده تا علاوه‌بر معافیت‌های مالیاتی، بحث نظارت نیز در این مناطق حذف شود و همین امر موجب شده تا عدم‌شفافیت در این مناطق شکل بگیرد و باعث تخلفات مالی شود. مخالفان این عقیده، طرفداران آن را به داشتن تفکرات سوسیالستی و ذهن دولتی محکوم می‌کنند و معتقدند این‌گونه تفکر باعث می‌شود تا مناطق آزاد به دست دولت بیفتد و پویایی خود را از دست دهد.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع