کدام بخش‌ها مالیات‌ با نرخ صفر حساب می‌شود؟ در آریا حساب آترینا
26 ژانویه 2020
انواع حسابداری و اصول آن چیست در آریا حساب آترینا
26 ژانویه 2020

تفاوت های اظهارنامه اصلاحی با اظهارنامه جایگزین همه فعالان حوزه مالی و حتی مدیران در تیرماه درگیر تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند. اظهارنامه مالیاتی مثل بازی می ماند که بازیکنان باید قوانین آن را بدانند و به بهترین شکل از آن استفاده کنند. امروز تصمیم دارم یکی از این ابزارها را خدمتتان معرفی کنم ابزار یا بهتر عرض کنم امتیازی که مودیان می توانند از آن بخوبی استفاده کنند. اظهارنامه اصلاحی یک امتیاز طبق ماده ۲۲۶ قانون مالیاتهای مستقیم از طرف حوزه مالیاتی به مودیان محسوب می شود. اظهارنامه اصلاحی همان اظهارنامه ای است که شما پس از اتمام مهلت ارسال یعنی ۳۱ تیرماه می توانید تا پایان ماه بعدی یعنی ۳۱ مرداد ارسال نمایید.

نکته ای که شما باید در خصوص اظهارنامه اصلاحی در نظر داشته باشید مدل و نحوه اصلاح اطلاعات اظهارنامه است.اگر بخواهم منظورم را واضح تر تشریح کنم اینطوراست که متاسفانه برخی از مودیان موفق به جمع آوری اطلاعات خود در مهلت مقرر نشده اند و فقط یک ارسال فاقد اطلاعات واقعی ارسال میکنند تا جریمه عدم ارسال به آنها تعلق نگیرد.این در صورتی است که در اظهارنامه اصلاحی عملکرد فقط برخی از قسمتها مانند تعدیلات و یا محاسبه سود را طبق دفاتر و سند حسابداری پوشش می دهد نه اینکه کل اظهارنامه دگرگون شود .واقعا در برخی از موارد اظهارنامه اصلاحی تصویری از سرزمین عجایب نمایش داده می شود چون اطلاعات اولیه تفاوت فاحشی با اطلاعات اصلاح شده دارد. در این مواقع اگر چه جرایم تاخیر در ارسال اظهارنامه رقم نمیخورد ولی یک بدبینی و خاص شدن در رسیدگی شکل می گیرد که در ادامه خسارات سنگینی را به شرکت تحمیل خواهد کرد.

شاید در سامانه ماده ۱۶۹ مکرر و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده شکل اصلاحیه کاملاً متفاوت شود و لی در اظهارنامه عملکرد این شیوه همانند خط خطی کردن دفاتر قانونی است و به ممکن است عدم قبولی اظهارنامه را تضمین کند.پس یک واحد اقتصادی یا شرکت زمانی می تواند از اظهارنامه اصلاحی بخوبی استفاده کند که چند رقم از مبالغ مندرج تغیر پیدا کند مثلا جاافتادن یک فاکتور فروش یا فاکتور خرید یک دارایی یا هزینه تا تغییرات آنها !

و اما اظهارنامه جایگزین چه تفاوتی با اظهارنامه اصلاحی دارد؟

در هنگام ورود به نرم افزار الکترونیکی اظهارنامه شما با منوی انتخابی زیر مواجه می شوید:

  • اظهارنامه اصلی
  • اظهارنامه جایگزین
  • اظهارنامه اصلاحی

اظهارنامه اصلی که همان اظهارنامه ارسالی طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیاتها می باشد. اظهارنامه اصلاحی هم در جریان قرارگرفتید که چه تشریفاتی دارد. اما اظهارنامه جایگزین در اینجا چه نقشی دارد؟ اظهارنامه جایگزین نوعی اظهارنامه تعویضی محسوب می شود یعنی شما  تا پایان تیرماه تصمیم به ویرایش اظهارنامه اصلی گرفته اید در این زمان نیازی به انتخاب گزینه اظهارنامه اصلاحی نیست و شما باید اظهارنامه جایگزین را انتخاب نمایید. البته نکات مراقبتی باید در اظهارنامه جایگزین هم مدنظر قرارداده شود.

تفاوت های اظهارنامه اصلاحی با اظهارنامه جایگزین

تخصصی ترین مشاوره مالیاتی در کشور

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع