شکایت سازمان امور مالیاتی از برخی دستگاه‌های دولتی
5 سپتامبر 2020
۲ هفته فرصت برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی
6 سپتامبر 2020

معاون حسابرسی مالیاتی شهر و استان تهران با اشاره به اینکه تراکنش بانکی منبع مالیاتی جدیدی نیست، گفت: روش جدید بررسی حساب‌ها با توجه به اینکه تمرکز بیشتر بر حساب های درشت است، تنها برای مطابقت فعالیت با وجوه واریزی به حساب افراد بوده و می‌تواند جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی را بگیرد.

سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه‌ای مقرر کرده است که به منظور ایجاد وحدت رویه و ساماندهی در بررسی و رسیدگی به تراکنش های بانکی مشکوک ارسالی به ادارات کل امور مالیاتی در هریک از ادارات کل امور مالیاتی، کمیته ویژه ای متشکل از مدیر کل امور مالیاتی (رییس کمیته)، معاون حسابرسی مالیاتی (دبیر کمیته) و سایر معاونین حسب مورد، رییس امور حسابرسی مالیاتی (مدیر حسابرسی مالیاتی ذی ربط ، نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی، مسئول حراست اداره کل و روسای گروه حسابرسی ویژه حسب مورد تشکیل و پس از دریافت اطلاعات پولی و مالی از جمله تراکنش های بانکی از دفتر مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی، با توجه به اینکه کلیه اقلام پولی وارده به حساب های بانکی مودیان مالیاتی به تنهایی دلیلی بر وجود در آمد نبوده و باید در بررسی و حسابرسی مالیاتی واقعیت امر مد نظر قرار گیرد، بنابراین کمیته فوق قبل از دعوت از مودی و ورود به امر حسابرسی مالیاتی، حجم ریالی گردش حساب های بانکی واصله را با سوابق مالیاتی و حجم فعالیت های تشخیصی مودی با سایر فعالیت های مالی اشخاص مطابقت داده و در صورتی که اکثریت اعضاء، اطلاعات تراکنش های بانکی واصله برای هر سال را با عملکرد مالی و یا مالیاتی همان سال مودی و مالیات های تشخیصی و مطالبه شده به صورت تقریبی همخوان بدانند، الزامی به حسابرسی مالیاتی اطلاعات فوق نبوده و از این حیث مالیاتی متصور نخواهد بود.

ولی در صورتی که پس از بررسی های مربوطه از نظر کمینه، اطلاعات تراکنش های بانکی قابل بررسی تشخیص داده شود موضوع بررسی ها باید برابر سایر بندهای این بخشنامه انجام پذیرد. در اجرای این بند در صورت لزوم و بنا به تشخیص رییس با دبیر کمیته می توان از نظرات کارشناسی گروه های تخصصی ذی ربط حسب مورد استفاده کرد.

محسن ابراهیمی در گفت وگو با اینپیا در خصوص این بخشنامه مالیاتی مبنی بر «نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنش‌های بانکی» توضیح داد: زمانی که فردی درآمد خود را ۱۰ میلیون اعلام و اظهار می‌کند اما ۱۰۰ میلیون واریزی داشته، چون فعال اقتصادی است، به نظر می‌رسد که این مبلغ واریزی درآمد حاصل از فعالیت‌های اقتصادی اوست اما اگر مستنداتی ارائه کند که این وجه حاصل از درآمد نیست، کمیته ویژه این امور آن را بررسی می کند. وی افزود: سازمان امور مالیاتی گاهی بین درآمدهای اعلام شده و گردش بالای حساب شک می کند.

در این صورت چک می کند اگر مثلا حاصل از فروش ملک و … باشد و ناشی از درآمدهای فعالیت های اقتصادی نباشد، مورد بررسی قرار نمی گیرد اما در اغلب موارد فرد اصلا در سامانه مالیاتی ثبت نام نکرده ولی گردش حساب بالایی دارد. به گفته ابراهیمی طبق این بخشنامه حساب های مدیر عامل ها نیز بررسی می شود چون در برخی موارد دیده شده با حساب مدیر عامل برخی فعالیت های شرکت انجام گرفته است. طی بررسی ها اگر مشخص شود که واریزها مربوط به موارد شخصی و فعالیت های شخصی است، محاسبه و منظور نمی شود.

ابراهیمی در خصوص مزایای این بخشنامه خاطر نشان کرد: بخشنامه های قبلی در موارد خاص اشکال ایجاد می کرد مثلا ماموران مالیاتی حساب های مشترک بین فعالان اقتصادی و شرکا را محاسبه نمی کردند. همچنین تعداد ارقام تراکنش ها برای محاسبه در حساب های بانکی بسیار زیاد بود اما در این بخشنامه دیگر لازم نیست اعداد زیر ۱۵ میلیون تومان بررسی شود و همین به سرعت و دقت کار کمک می کند. وی ادامه داد: البته اگر فعالیت فردی با دستگاه پز باشد در آن صورت گردش زیر ۱۵ میلیون تومان هم برای مالیات محاسبه می شود. معاون حسابرسی مالیاتی شهر و استان تهران از دیگر مشکلات موجود را این موضوع دانست که گاهی فعالیت اصلی برخی افراد خرید و فروش سهام بود و سهام مالیات مقطوع دارد، طبق این بخشنامه کمیته ای تشکیل می شود که این موارد را بررسی کند و در موارد مشابه این، کل گردش حساب کنار گذاشته می‌شود. ابراهیمی با تاکید بر اینکه بررسی تراکنش بانکی تنها برای تطابق است، گفت: افرادی بودند که حساب بانکی آن ها با ارقام درآمدی که اظهار کردند، نزدیک بوده یا توضیح دادند که این حساب ها مشترک بین افراد بوده است، در اینگونه موارد مشکلی ایجاد نمی شود بلکه با بررسی تراکنش های بانکی کسانی که از مالیات فرار کنند، شناسایی می شوند.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی به این نکته نیز توجه کنند که ممکن است گاهی در تشخیص اولیه بخاطر نداشتن اسناد و مدارک کافی اشتباه شود اما بعد از برگه تشخیص، مراجع حل اختلاف موظفند به اظهارات و شکایات مودی گوش دهند. ضمن اینکه هرچقدر اسناد و مدارک بیشتری در همان ابتدا ارائه شود بهتر می توانیم محاسبات خود را انجام داده و به مودیان کمک کنیم. ابراهیمی در خاتمه اظهار کرد: در روش بررسی حساب ها با توجه به اینکه بیشتر حساب های درشت را بررسی می کنیم، می تواند جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی را بگیرد.

مشاوره مالیاتی تضمین کاهش مالیات قانونی

اخبار مالیاتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نرم افزار آنلاین
Call Now Buttonتماس سریع